søndag den 11. marts 2018

Min svampeinteresse


Min svampeinteresse

Foranderlig Skælhat, Store Hareskov

Min svampeinteresse startede – sammen med min generelle naturfascination af specielt fugle – da jeg var ganske ung i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne, inspireret af hr. S. H. Stensig fra 'Kagsmosegruppen' (en gruppe af ornitologer og naturinteresserede, der i 70'erne resulterede i en bog om Kagsmosens fugle mm.).

De første år noterede jeg blot, ved siden af fuglene, de svampe der voksede i lokalområdet, fx. Kagsmosen, Vestvolden, Damhussøen, Kongelunden, Jægersborg Dyrehave mv.
Jeg husker fra dengang i Kagsmosen, at der voksede en årlig heksering af Kæmpe-Tragtridderhat (Aspropaxillus giganteus), og at S. H. Stensig viste mig eksemplarer af Kløvblad (Schizopyllum commune) på Vestvolden, som han dengang mente var sjælden.

Jeg husker også blandt andet en fascinerende oplevelse, da jeg og en barndomsven, en dag i Kongelunden på Sydvestamager, efter megen regn, oplevede et helt fantastisk svampeflor, med nye arter for os overalt!
Dét var imponerende og gjorde et stort indtryk på mig...

Vi brugte dengang Illustreret Svampeflora af Lange samt Mykologisk Ekskursionsflora af Ferdinansen og Winge til at identificere svampene med.

Senere kom der flere bøger til, og den hidtil 'bedste' bestemmelsesbog er vel Danmarks Svampe ved Jan Vesterholt, som jeg primært bruger i dag.
Der skulle være yderligere to værker på vej ifm. atlasprojektet, og dem glæder jeg mig meget til.

Jeg bestemmer udelukkende svampene makroskopisk og min artsliste er i dag på knap 600 forskellige arter, alle godkendte fund på Svampeatlas.dk.

I forbindelse med Svampeatlas startede i starten af 0'erne optrappede jeg min søgen efter svampe, gerne i Store Hareskov, da det var nærliggende, og i øvrigt alle de steder jeg samtidig kiggede på fugle.

Min første egentlige tur med foreningen (FtSF) var til Fortunens Indelukke den 12/11-2013,
hvor vi blandt andet fandt den dengang meget sjældne Krusblad (Plicatura crispa), som jo de senere år har spredt sig til hele landet.
Har siden været med på en hel del andre ture med foreningen, primært dog den faste, månedlige tur i Hareskoven med Ole Terney og Tobias Bøllingtoft, som de primære ledere, men også en del andre ture rundt omkring.

Nogle år primo-medio 0'erne kørte jeg rundt på forskellige lokaliteter, decideret efter svampe, sammen med Henrik Mathiassen, hvilket fx. bragte os til Lolland efter sjældne arter, som fx. Safrangul Pragtporesvamp (Aurantiporus croceus) ved Løgnor mm.

                                                Safrangul Pragtporesvamp, Løgnor

Henrik Mathiassen er en dygtig mykolog, med speciel interesse og kundskab i poresvampe.
Henrik har de senere år sat mig yderligere ind i svampenes forunderlige verden, og vist mig en masse spektakulære fund rundt omkring i den danske natur, og tak for det!

Jeg har også selv fundet en del fine fund, herunder kan fx. nævnes Vellugtende Læderporesvamp (Trametes suaveolens) i Smørmosen (april 2006), Stor Silkehat (Leucoagaricus americanus) i Kagsmosen (juli 2016) og Jadebæger (Caloscypha fulgens) i Smørmosen (marts 2017).

                                                       Stor Silkehat, Kagsmosen

Svampene vil fortsat blive fulgt og flittigt rapporteret på atlas, hvor jeg til dato har over 5500 registreringer, fordelt på 597 forskellige arter!

                                                            Jadebæger, Smørmosen


Frank Desting
Herlev
Marts 2018

Ingen kommentarer:

Send en kommentar